donderdag 19 maart 2009

Hallo,

Ik werk in een instelling binnen de bijzondere jeugdzorg bij jongens en meisjes van 12 tot 18 jaar. De jongeren zijn geplaatst door het comité bijzondere jeugdzorg of de jeugdrechtbank. Geregeld hebben we te maken met weerstand van de jongere t.a.v. de hulpverlening die zich uit in agressie zowel verbaal als fysiek.
Ik had graag van jullie enkele tips gekregen naar aanpak toe. Hoe kan er preventief en curatief gewerkt worden? Hoe zou jij dergelijke situaties aanpakken?

Groetjes,

2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Ik denk dat het van belang is om preventief te werken zodat agressie in zijn verschillende vormen zoveel mogelijk vermeden wordt, structuur kan hierin een hulp zijn.. doch is dit geen oplossing.. In de bijzondere jeugdzorg is agressie volgens mij niet te vermijden, ik denk dat het daarom ook belangrijk is om begeleiders te leren omgaan met agressie... iets wat volgens mij soms uit het oog wordt verloren..

    succes bij je verdere werk..

    greets

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Ik werk met dezelfde doelgroep.... maar dan enkel jongens....

    geen ideeën op gebied van activiteiten en zinvolle vrije tijds invulling?

    mijn blog...
    http://zinvollevrijetijd.blogspot.com/

    groetjes Céline

    BeantwoordenVerwijderen